|
Historiskt väldokumenterad, dramatiskt stringent,
tankeväckande, engagerande – och inte så lite rolig.
Sådan är Beryl Kornhills musikteater, utarbetad sedan
åratal och alltid lika positivt mottagen av kritik och
publik.Leif Janzon,
författare och librettist till
bl.a operan”Batseba” på Kungl Operan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - -
En vacker kväll i juli var jag med om
en stark upplevelse i Adelsö kyrka, när jag såg
teaterföreställningen Kung Ladulås - ett historiskt
drama med manus och regi av Beryl Kornhill
Det var en historielektion av en färgstark, passionerad
ensemble, en uppvisning av maktspel, politik och svek
med kämpande upprorsmän och drottningar som offrades i
maktspelet - en medeltida verklighet som faktiskt kändes
förunderligt modern. Men framförallt grep det mänskliga
i dramat tag i mig - familjedramat med starka känslor
mellan en tonårig drottning och Magnus Ladulås -
konflikten hos Magnus mellan maktlystnad och dragning
till Franciskanerordens fattigdomsideal - och offrandet
av sin egen dotter till klostret.
Magnus Ladulås spelades eller snarare
förkroppsligades av Carsten Gram - med en passion som
fascinerade mig - en helt enkelt imponerande prestation.
Suggestiv medeltida musik band samman
scenerna.
Ledmotivet av Beryl Kornhill var gripande.
Jag tycker att Beryl Kornhill har
gjort en kulturgärning med denna pjäs, som spelades bara
några kvällar i juli och jag har efteråt tänkt att den
absolut måste leva vidare och ge nya besökare chansen
till en ovanlig och stark teaterupplevelse.
Ingrid Cantwel, tidigare IT
ansvarig på
Stockholms universitet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -
"Kung Ladulås" i Adelsö kyrka i Beryl
Kornhills regi är en storartad teaterupplevelse och en
historielektion, lätt att ta till sig. Tiden flyger iväg
trots den hårda kyrkbänken och känslorna pendlar mellan
högt och lågt, varmt och kallt.
Extra krydda till det hela skänker det
faktum att de flesta skådespelarna är amatörer men
(trots mina farhågor) agerar professionellt med väl
godkänt. Särskilt måste nämnas Carsten Gram i rollen som
Kung Ladulås. Han borrar sig in i rollen och spelar en
avsevärd repertoar av, ibland motsägelsefulla, beteenden
så trovärdigt att man tror sig ha en äkta Ladulås
framför sig. Med sig drar han hela ensemblen i Beryl
Kornhills fantastiska tolkning av en svunnen tid. En
gripande, rapp, snygg sammanhållen och mycket sevärd
föreställning.
Liisa Himanka, Socionom
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
En bra och händelserik skildring av
medeltida liv har jag fått se under mitt besök i
Sverige. Teaterstycket ”Kung Ladulås” visar mycket
åskådligt, hur makt och religion styr människorna.
Den historiska platsen, kyrkan på
Adelsö har också gjort
ett starkt intryck på mig. Även
skådespelarprestationerna av både professionella och
amatörer samt den fina regin gjorde resan till Sverige
mödan väl värd.
Klaus Feldkeller, journalist
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
Så glad att jag åkte hela vägen ut rån
Sollenkroka till Adelsö för att få se den fantastiska
uppsättningen
”Kung Ladulås”.
Jag blev starkt påverkad och imponerad
av både de professionella skådespelarna och amatörerna.
Imponerad av pjäsen, regin, utförandet, ja hela
uppsättningen!
Jag kände mig berikad inombords och
vill utbrista:
”Säg ja till livets alla möjligheter”.
Susanne Lanefeldt, hälsoinspiratör
och TV-kändis
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -
En mycket intressant och givande
föreställning där engagemang och stort uttryck
genomsyrar det hela. Som åskådare får man en
mångfacetterad bild av den historiska personen kung
Magnus Ladulås. de människor som fanns omkring honom
samt den tid han levde i.
Manusförfattaren Beryl Kornhill har
lyckats mycket bra med den utmanande uppgiften att
levandegöra denna historiska person!
Siri Lundmark, psykolog |
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
Vad är det som är så bra med spelet
”Kung Ladulås”.
Jag blev så glad och inspirerad så jag såg spelet två
gånger.
Spelet handlar om medeltida maktkamp
mellan Kung och adelsmän och katolska kyrkan, tidigare
maktdominans. Kärlek, ränkspel, svek och mord finns
givitvis med. Vanliga fattiga människors livsöde skymtar
fram ibland.
De agerande är mycket skickliga och
Kung Magnus gestaltas ypperligt av Carsten Gram. Spelet
drivs framåt med bra sångtexter och spelskicklighet.
Franciskanermunkens och körens partier med skönsång ger
en underbar tidskänsla för kyrkorummets tusenåriga
historia på platsen där Alsnö hus och Magnus Ladulås i
verkligheten närvarade själv på 1280 talet bara 300
meter bakom kyrkan. Hisnande!
Swen Fogelqvist, präst Adelsö-Munsö
församling
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -
Att i ett enkelt kyrkorum skapa ett
historiskt skeende, med spänning, realism, intensitet
och humor, är en bedrift som Beryl Kornhill lyckats med,
och detta med tämligen begränsade resurser!
Genom Beryls mångåriga samlade
erfarenhet har hon lockat fram oanade talanger hos flera
av ”förstagångsaktörerna”. Särskilt Robert Oberascher i
rollen som Johan slog säkert många i publiken med
häpnad.
Musik och repliker utgjorde en
balanserad organisk enhet.
Carsten Gram som Kung Ladulås, gör en
respektingivande insats; han står på scen i stort sett
hela tiden, med bibehållen och mycket levande intensitet
i både röst och gestaltning!
Det är en ynnest att få uppleva dramat
om Manus Ladulås, (som ingen författare tidigare har
skrivit om) på den mark, där det en gång tilldrog sig.
Det kittlar fantasin!
Eva Udd, sångerska bl.a i Radiokören
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - -
Tidig kväll torsdag den 7 juli 2011.
Trängsel framför kyrkporten till Adelsö kyrka. Förväntan
och spänning i luften. Som sig bör inför en förflyttning
i tiden, åtta århundraden bakåt i den svenska historien.
Men ändå på samma plats som där vi nu står…
Så här i efterhand är jag ännu inte
säker på vad som berörde mig mest och gjorde det
starkaste intrycket på mig. Beryls förmåga att på ett
kreativt sätt knyta samman lokalt ö-engagemang med
svensk rikshistoria eller att tillsammans med både
amatörer och professionella skådespelare och musiker
kunna skapa en dynamisk och sammanhållen helhet, där
vars och ens förmåga och gåvor kommer till uttryck på
ett gripande sätt, utan att nödvändigtvis behöva stå i
bjärt kontrast till varandra? Att arbeta med begränsade
resurser och ändå kunna åstadkomma någonting stort och
helgjutet – en kulturupplevelse i ordets sanna
bemärkelse?
Känslan av intet nytt under solen:
människan är sig alltid lik i sin hänsynslösa strävan
efter makt och förment säkerhet? Skulden, som alltid
förslavar och tynger oss sargade människor till marken?
Dissidentens kamp mellan underkastelse och hävdandet av
sin egenart – också om priset för den kampen är döden?
Kanske ändå inte det historiska, utan
det tidlösa: bilden i dramat av människan som en
existentiell och psykologisk varelse, för vilken de
eviga frågorna aldrig blir färdigbearbetade.
Varifrån
kommer jag och vart är jag på väg?
Hur kan jag förhålla
mig öppen till mitt ursprung och min personliga
livshistoria, utan att nödvändigtvis vara oföränderligt
präglad av den?
På något sätt har det med kärlek att
göra. Och med försoning och förlåtelse. ”Ty kärleken är
starkare än döden.” Dramats sista replik klingar ännu
för mina inre öron upp genom valven i Adelsö kyrka.
Kenneth B. Berger
Präst och psykodramatiker |
|